استفاده از داروهای ضد افسردگی قبل و در طی دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش دهد

20 نوامبر 2019 - طبق مطالعه ای که اخیراً در The BMJ منتشر شده است، مصرف داروهای ضد افسردگی خاص در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش دهد.

پرفسور Dandjinou و همکارانش از دانشگاه مونترال، یک مطالعه ی مورد شاهدی لانه گزیده[1] را با استفاده از داده های جمع آوری شده از تمام حاملگی ها و کودکان متولد شده در کبک، کانادا، از ژانویه سال 1998 تا دسامبر 2015 که از بانک اطلاعاتی استانی کانادا(Quebec Pregnancy Cohort) اقتباس نموده بودند، انجام دادند. استفاده از داروهای ضد افسردگی بر اساس نسخه های داروهای ضد افسردگی که زنان در فاصله ی زمانی بین اولین روز آخرین دوره قاعدگی و تاریخ تشخیص دیابت حاملگی، خریداری کرده بودند، مشخص شد. موارد دیابت بارداری بر اساس تشخیص آن بعد از هفته ی بیستم بارداری، شناسایی شد و این داده ها به طور تصادفی با داده های گروه کنترل به نسبت 1:10 بر اساس سن حاملگی در تاریخ تشخیص دیابت حاملگی و سال بارداری مطابقت داده شد.

محققان با بررسی 20905 مورد و 209.050 گروه کنترل همسان، دریافتند که 4.2٪ از زنان باردار در معرض داروهای ضد افسردگی قرار داشتند. مصرف داروهای ضد افسردگی بطور کلی با افزایش خطر ابتلا به دیابت حاملگی(نسبت شانس تنظیم شده[a0R] ، 1.19) ارتباط داشت. به طور خاص، زنانی که بیشترین خطر ابتلا به دیابت حاملگی را داشتند، کسانی بودند که از ونلافاکسین، که یک مهارکننده ی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین است(a0R ، 1.27) و آمی تریپتیلین که از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است(a0R ، 1.52)، استفاده می کردند.

نویسندگان اظهار داشتند: درمان افسردگی در دوران بارداری یک نگرانی اساسی و چالش برانگیز است زیرا افسردگی قبل و در دوران بارداری شایع است و چنانچه درمان نشود، می تواند منجر به عود در دوران بارداری و در دوره پس از زایمان شود. از این رو، نتایج منفی ناشی از استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری، از جمله دیابت حاملگی، باید در برابر پیامدهای افسردگی بدون درمان دارویی، خصوصاً برای زنان مبتلا به افسردگی شدید، سنجیده شود.

یکی از نویسندگان این مقاله، مشاور شاکی در دعاوی مربوط به داروهای ضد افسردگی و نقص تولد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-prenatal-antidepressant-gestational-diabetes.html

 



[1]nested case control study